Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego
Konkretne miejsce, gdzie będzie można kupić wszystkie produkty lokalne z Hajnówki czy raczej takie, które umożliwi przeprowadzenie tu warsztatów? A może powinna to być agencja marketingowa, która będzie promować wszystkich lokalnych producentów? O tym, jakie powinno być Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego wraz z ekspertem rozmawiali producenci produktów lokalnych.
Spotkanie odbyło się wczoraj w Urzędzie Miasta Hajnówka. Wzięło w nim udział kilkunastu producentów, m. in. lokalnego piwa, marcinka, miodów, ziół czy pomidorów, a także przedstawiciele organizacji turystycznych oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Zorganizowano je po to, by ustalić, jaką formę ma mieć centrum i na jakie potrzeby producentów oraz odbiorców odpowiadać. Poprowadził jest Michał Basiński z firmy Synergia, ekspert w dziedzinie tworzenia marek turystycznych miejsc.
Nasze spotkanie jest po to, byśmy mogli z pomocą eksperta rozpocząć realizację zadania, jakim jest utworzenie Hajnowskiego Centrum Produktu Lokalnego. Ma ono sprawić, by produkty lokalne były bardziej rozpoznawalne.
Badania przeprowadzone podczas tworzenia Nowej Ścieżki Rozwoju Hajnówki pokazały bowiem, że dobrej jakości produkty lokalne to potencjał miasta, który jednak nie jest dostatecznie wykorzystywany. Rozpoznawalność Hajnówki warto zatem budować m.in. w oparciu o te produkty. Stąd utworzenie Hajnowskiego Centrum Produktu Lokalnego stało się jednym z ważniejszych działań zawartych w projekcie „Hajnówka OdNowa – Zielona Transformacja”.
Tworząc ten projekt, mieliśmy wiele pomysłów odnośnie centrum. Jednak to, które z nich zostaną zrealizowane, zależy od was – producentów. Chcielibyśmy poznać wasze potrzeby i oczekiwania.
Prowadzący spotkanie podkreślił, że centrum ma być narzędziem służącym przedsiębiorcom.
Dziś będziemy rozmawiać o tym, jak to centrum ma was wspierać, tak aby produkt lokalny był tym, co odbierają turyści, a z drugiej strony, by centrum wpływało na sprzedaż, co będzie sprzyjać rozwojowi gospodarczemu. Chcielibyśmy zebrać wasze pomysły co do tego, jak centrum ma wyglądać. Ustalić, co ma ono dostarczać wam, a co – odbiorcom.
Producenci chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Mówili także, czego im brakuje. Problemem, który przewijał się w wielu wypowiedziach, jest nieskuteczna komunikacja. Na przykład o różnego rodzaju wydarzeniach, np. jarmarkach, w których mogliby wziąć udział, są informowani zbyt późno albo w ogóle. Wskazywali też, że wśród mieszkańców miasta jest słaba świadomość co do tego, z jakich produktów lokalnych jest znana Hajnówka. Innym problemem jest rozproszenie miejsc, w których można je kupić. Rozproszona po różnych instytucjach jest również informacja turystyczna. Nie ma także instytucji, która kompleksowo wspierałaby lokalnych producentów.
Jakie zatem powinno być Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego? Na pewno: przyjazne, przystępne, komunikatywne, angażujące, naturalne, inspirujące i otwarte. Te cechy Michał Basiński wskazał jako kluczowe.
Ma być odzwierciedleniem waszej lokalnej tożsamości. Te produkty będą też świadczyć o was. Będą pokazywać, jaki jest region. Celem ma być wykształcenie dumy z lokalności. Sami mieszkańcy powinni być waszymi ambasadorami i też być was dumni.
Legendarne pomidory z gospodarstwa Pana Witalisa Jakoniuka
W jego ocenie Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego powinno być ofertą dla turysty-odkrywcy. Czyli kogoś, kto szuka ciekawych, nieoczywistych, autentycznych miejsc, zwyczajów i smaków. Powinno stanowić system współpracy, promocji i udostępniania produktów lokalnych z rejonu Puszczy Białowieskiej, dzięki którym turyści-odkrywcy poznają tożsamość regionu i mieszkańców, tradycje kulinarne poprzez to, że doświadczą różnorodności produktów tworzonych w oparciu o wyjątkową tradycję i naturę okolic Puszczy Białowieskiej.
Nie myślcie o marce jako o miejscu, myślcie o niej jak o idei. A miejsce ma tę ideę spełniać.
Powstaje zatem pytanie, czy Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego to ma być budynek, a jeśli tak, to jakie funkcje ma spełniać? Może powinna to być raczej instytucja wsparcia dla przedsiębiorców, albo agencja reklamowa działająca na poczet wszystkich producentów, która odciąży ich np. w prowadzeniu profili firmowych na FB bądź będzie dla nich tworzyć firmy czy gadżety reklamowe.
Potrzeby producentów często zależą od rodzaju prowadzonej przez nich działalności. Niektórzy przedsiębiorcy wskazywali, że przydałaby im się sala do organizowania warsztatów, inni sugerowali, że powinno powstać miejsce, gdzie będzie można kupić wszystkie produkty lokalne z Hajnówki. Wczorajsze spotkanie to dopiero początek pracy nad Hajnowskim Centrum Produktu Lokalnego. Jedno jest pewne – miejsce ma łączyć i służyć wszystkim producentom.