Wiemy, czego chcą lokalni producenci. Ankiety w sprawie Hajnowskiego Centrum Produktu Lokalnego już podsumowane Hajnówka Wita 26 sierpnia, 2022
Spotkanie w ramach Hajnowskiego Centrum Produktu Lokalnego.

Wiemy, czego chcą lokalni producenci

Wyniki ankiet w sprawie Hajnowskiego Centrum Produktu Lokalnego już podsumowane

W mieście potrzebna jest przestrzeń, gdzie producenci produktów lokalnych mogliby organizować warsztaty czy konferencje, a także sprzedawać swoje produkty. Przydałoby się im także profesjonalne wsparcie promocyjne. Co do formy HCPL mogłaby to być albo jednostka budżetowa miasta, albo miejsce prowadzone przez stowarzyszenie. To niektóre z wniosków, jakie płyną z analizy ankiet.

Wynikom ankiet – między innymi– poświęcone było ostatnie spotkanie z hajnowskimi przedsiębiorcami i producentami, jakie odbyło się w tym tygodniu. To element pracy nad powstaniem Hajnowskiego Centrum Produktu Lokalnego. Zależy nam, by był to produkt „szyty na miarę” i odpowiadający potrzebom wszystkich producentów, stąd włączenie ich w proces tworzenia centrum.

Ankiety były anonimowe i dostępne online. Wypełniło je szesnastu producentów. Pytania dotyczyły m. in. trudności i wyzwań, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, określenia rodzaju wsparcia, jakiego oczekiwaliby od HCPL czy też formy, w jakiej powinno działać.

Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego.

Z odpowiedzi udzielonych przez producentów wynika, że największymi wyzwaniami podczas prowadzenia działalności są dla nich:

  • Pozyskiwanie klientów oraz dostęp do rynków zbytu,
  • Finansowanie działalności i rozwoju; biurokracja
  • Formalności i problemy prawne związane m.in. z RODO

Jeśli chodzi o rodzaj wsparcia, duża część uczestników badania wskazała, że centrum powinno być przestrzenią na działalność usługową, np. warsztaty czy konferencje. To tutaj zainteresowani powinni też mieć możliwość kupienia produktów lokalnych. Centrum powinno też tworzyć i rozwijać sieć współpracy między producentami, a także informować o bieżących wydarzeniach w mieście i regionie. Przydałaby się również profesjonalnie prowadzona promocja produktów zarówno w siedzibie HCPL (np. w trakcie pokazów czy degustacji), jak też w Internecie.

Hajnowscy przedsiębiorcy chętnie dzielili się swoim opiniami i spostrzeżeniami. Bardzo wam za nie dziękujemy. Oto niektóre z nich.

Brak miejsca do prezentacji produktów lokalnych. Świetnym rozwiązaniem będzie reklamowanie w sieci i na rynku lokalnym hajnowskich przedsiębiorców i rękodzielników.

Uważam, że kluczem do sukcesu HCPL jest przyciąganie turystów z całej Polski, a nawet z Europy, dlatego też komunikacja/promocja w m.in. mediach społecznościowych, prasie, stronach www jest bardzo ważnym elementem wspierającym, który powinien znaleźć się w budżecie zaplanowanym na realizację tego przedsięwzięcia. Ponadto myślę, że niezwykle istotne jest utworzenie w HCPL dodatkowego punktu sprzedaży dla naszych lokalnych produktów.

My musimy reklamować się jako część lub „brama” do Białowieży, aby turyści chcieli przyjechać akurat do nas. Kto przyjedzie z Warszawy, Łodzi, Krakowa lub Wrocławia do samej Hajnówki? Nikt. Przyjeżdżają do Białowieży, a my musimy skorzystać z tej okazji i przyciągać ich również do Hajnówki, a jeśli dobrze prowadzimy kampanie promocyjne w m.in. mediach społecznościowych, turyści będą planować wycieczkę do Hajnówki jako część podroży do Białowieży nawet przed wyprawą z domu. HCPL w sezonie będzie głównie służył turystom, natomiast po sezonie przedsiębiorcom na warsztaty, pokazy, spotkania, eventy, konferencje, szkolenia, itd. Być może się mylę, ale większość lokalnych mieszkańców prawdopodobnie nie będzie odwiedzać HCPL w ramach codziennych zakupów. Większość dalej będzie kupować żywność w marketach typu Kaufland, Biedronka, Lidl, i PSS Społem. Jednak mimo to sprzedaż w HCPL powinna być aktywna w systemie ciągłym tj. całorocznie.

Jednym z tematów, jakie poruszono podczas spotkania była również forma, w jakiej miałoby działać Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego. Najczęściej przedsiębiorcy wskazywali w ankietach, że powinna to być albo jednostka budżetowa miasta, albo stowarzyszenie. Choć wśród propozycji pojawiła się też spółka miejska.

Wydarzenie moderował Michał Basiński, ekspert firmy Synergia specjalizujący się w kreowaniu marek turystycznych miejsc. Dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom za przybycie i aktywny udział. Na pewno nie jest to ostatnie spotkanie.

Hajnowskie Centrum Produktu Lokalnego to jedno z działań w ramach projektu „Hajnówka OdNowa – Zielona Transformacja”.

2 komentarze
  • Odpowiedz
    26 sierpnia, 2022, 4:09 pm

    Jako hajnowski rękodzielnikiem i rodowita hajnowianka z przyjemnością wzięłabym udział w takim spotkaniu

Napisz komentarz
Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola wymagane są oznaczone *
Skip to content