Urząd miasta będzie miał nową siedzibę
Chodzi o budynek oddziału banku PKO BP przy ul. 3 Maja. Został już przejęty przez miasto – w październiku 2021 roku burmistrz podpisał akt obecnie trwają prace nad dokumentacją. Jest szansa, że w połowie przyszłego roku urząd będzie już częściowo funkcjonował w nowej siedzibie.
Budynek kupiono w związku z realizacją projektu „Hajnówka OdNowa – Zielona Transformacja”, a konkretnie Programu Rozwoju Instytucjonalnego. Jego celem jest poprawa funkcjonowania urzędu. Za obiekt miasto zapłaciło 1,1 mln zł, mniej niż wynosiła cena wywoławcza.
Na tę inwestycję nie wydaliśmy ani złotówki z budżetu. Pieniądze pochodzą z funduszy norweskich. Z projektu zamierzamy też sfinansować część remontu dotyczącą dostosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W obiekcie pojawi się winda, będą też inne udogodnienia, m.in. w łazienkach. Plan jest taki, by na dole znalazł się cały blok spraw obywatelskich, czyli przede wszystkim Referat Gospodarki Komunalnej, ale też biuro podawcze, którego dotąd w urzędzie nie było, oraz pokój dla interesantów. Z kolei w obecnej siedzibie pozostanie Urząd Stanu Cywilnego oraz Referat Społeczno-Administracyjny, który zajmuje się m.in. ewidencją mieszkańców.
Burmistrz podkreśla też, że cena, jaką miasto zapłaciło była atrakcyjna. Budynek ma 1692 mkw. powierzchni i znajduje się w ścisłym centrum. W przeliczeniu na metr cena wynosi zaledwie 650 zł. Wskazuje też, że nigdy wcześniej nie było możliwości zakupu siedziby urzędu z funduszy zewnętrznych. Poza tym warunki w obecnej siedzibie nie odpowiadają współczesnym standardom, co wyraźnie pokazała diagnoza przeprowadzona w czasie pisania projektu „Hajnówka OdNowa – Zielona Transformacja”. Chodzi przede wszystkim o kwestie dostępności – referaty znajdują się na ostatniej kondygnacji, co może stanowić trudność dla osób starszych czy niepełnosprawnych ruchowo. W urzędzie brakuje miejsca, nie ma gdzie przyjmować interesantów.
Na kolejne etapy remontu nowej siedziby miasto będzie poszukiwało funduszy zewnętrznych. W tej chwili trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla całego obiektu. Natomiast w drugiej połowie przyszłego roku urząd miasta przeniesie się na ul. 3 Maja. Co z pomieszczeniami w starej siedzibie?
Przeprowadzka poprawi funkcjonowanie nie tylko naszego urzędu, ale także tych, które pozostaną. W budynku przy ul. Zina mieszczą się przecież w sumie trzy samorządy. Będą one mogły zagospodarować wolne miejsce na własne potrzeby.
To z kolei pozwoli miastu uniknąć kosztów związanych z utrzymaniem dwóch siedzib.